Column: klanten met wie het niet klikt

Klanten met wie het niet klikt

Saida Kouwenhoven (43) heeft een nagelsalon naast haar huis waar de focus ligt op het zo gezond mogelijk maken en houden van de natuurlijke nagel. Saida geeft ook opleidingen, perfectietrainingen en workshops. Iedere maand schrijft zij een column voor Nailed It Magazine. Dit keer over klanten met wie het niet klikt.

Laatst vroeg een vaste klant mij of het lastig is om mensen te behandelen met wie het niet klikt. ‘Nee eigenlijk niet’, antwoordde ik. Want als er geen klik is zal niet alleen ik maar ook de klant dit merken en niet meer terugkomen voor een vervolgafspraak. Althans dat is bij de meeste klanten zo. En gelukkig heb ik er daar niet heel veel gehad. 

Je hebt er ook klanten bij die dit totaal niet door hebben. Zo was daar ooit eens een dame die een nieuwe set wilde hebben. Prima. Afspraak gemaakt en op de bewuste dag kwam ze aan … met haar partner (lees: sugar daddy) van 2 bij 2 die zonder te vragen bijna door me heen liep, mijn salon in. 

Mijn salon is geen kroeg 

Nu schreef mijn gewaardeerde collega Amata pasgeleden over haar salon die geen kinderspeelplaats is, waar ik het trouwens volledig mee eens ben. Daarnaast is mijn salon ook geen kroeg waar mannen hun tijd kunnen doden en hun mannelijkheid kunnen tonen. Deze alpha man moest even laten weten dat hij zijn vrouwtje natuurlijk niet zomaar ergens langs laat gaan zonder zelf even te checken of ik geen psychopaat was. Ik weet niet hoe hij over me dacht, maar de sfeer sloeg direct om toen ze binnen waren. 

Lees ook:

Ik besloot niet meteen met de botte bijl te gaan hakken en het een en ander op zijn beloop te laten en te kijken hoe deze afspraak ging. Het ging soort van goed maar er was totaal geen klik. Ik heb weinig hoeven zeggen want klant en partner waren druk in gesprek over het feit dat hij “loaded” ofwel stinkend rijk scheen te zijn en dat veel mensen in hun omgeving daar misbruik van maken. Ik kreeg sterk het gevoel dat ze mij probeerden te imponeren. Nu ben ik niet zo snel onder de indruk en al helemaal niet van aardse zaken zoals geld. Mijn motto is geld moet rollen. Bij voorkeur mijn kant op, maar uitgeven kan ik zo mogelijk nog beter. 

Een groot pakket briefgeld 

Na de behandeling rekende de man af als ware Tony Montana himself. Hij haalde een groot pakket briefgeld uit zijn zak, smeet wat op mijn tafel en zei quasinonchalant “hou de rest maar mop”. De klant wilde een vervolgafspraak maken. Ik heb deze ingepland (ik geef mensen een tweede kans, maar geen derde) en heb de klant op het hart gedrukt om de volgende keer alleen te komen, zoals ook op mijn site en in mijn huisregels staat vermeld. Dit was geen probleem.

Volgende afspraak; 10:00 uur, geen klant, 10:10 uur, nog geen klant. Ik belde de klant, maar zij gaf aan dat ze niet wist dat ze een afspraak had. Al mijn klanten krijgen automatisch een bevestiging bij het maken van een afspraak en een herinnering, ongeveer 4 of 8 uur voor de afspraak. Plotseling heeft ze de hoorn op de haak gelegd. In mijn poging om haar terug te bellen, kreeg ik haar partner aan de telefoon. Ik vroeg of ik de klant mag spreken. “Nee ik ben onderweg en zij is thuis”, zei hij terwijl hij haar telefoon op neemt. 

Toen heb ik de klant een sms gestuurd met de mededeling dat ik het niet prettig vind als er tegen me gelogen wordt en dat het beter is om een andere stylist te zoeken. Nooit meer wat van gehoord.

En zo is de situatie alsnog opgelost. 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *