Wanneer ik niet meer de baas ben over mijn emoties…

Amata van Straaten is gespecialiseerd in de natuurlijke nagel. Zij heeft haar eigen nagelstudio, nagel- en manicuresalon Mata Hari in Heerhugowaard en deelt haar visie graag met andere nagelstylisten. Voor Nailed It Magazine schrijft zij regelmatig columns met een sterke boodschap. Dit keer over het coronavirus.

Noot van de redactie: de column is geschreven voordat de extra maatregelen, afgelopen zondag, zijn afgekondigd. Amata heeft inmiddels de deuren van haar salon gesloten.

Veel familie en vrienden herkennen mij heel goed wanneer ze mijn columns lezen. Maar ze lezen en zien ook dat ik me in houd. Stevig zelfs. Er gaat altijd een filter over de tekst om alle bijzondere woorden, die mijn scheld-spier en vieze-woorden-klier op papier hebben gezet, eruit te filteren. Dat filter draait zo meteen overuren. Hopelijk zonder haperingen, want ik zit hier een partijtje bang en gefrustreerd te zijn!

Voorzorgsmaatregelen nemen wat betreft het coronavirus, wat kan ik nog meer doen dan het gebruikelijk hygiëneprotocol in de salon? Mijn klanten wasten hun handen al vóór hun behandeling. Alles werd al gereinigd en gedesinfecteerd. Ik werk al jaren met handschoenen. Zonder handschoenen werken is voor mij hetzelfde als hardlopen zonder bh. Waardeloos dus. 

Algemene voorwaarden lezen

Het is voor mij geen verrassing dat flink wat klanten de algemene voorwaarden niet lezen. Daar kan ik wel heel boos over doen maar ik geef toe, ik lees ook niet altijd de kleine lettertjes. Zelfs niet nadat ik erop gewezen word bijvoorbeeld tijdens een aankoop of het maken van een afspraak. Dat is, als consument, mijn eigen verantwoording. En de consequenties moet ik dan ook accepteren. Maar naast het feit dat een aantal van mijn klanten klaarblijkelijk mijn algemene voorwaarden niet gelezen hebben, heb ik dus schijnbaar ook klanten die waarschijnlijk het nieuws niet lezen, zien of horen. Want vorige week heb ik 2 snipverkouden klanten mijn salon uit gebonjourd

‘Gewoon een verkoudheid’

Ja, het is hoogstwaarschijnlijk ‘gewoon’ een verkoudheid en maak ik van een mug een olifant. Maar is het niet zo dat velen van ons de mug COVID-19 omschreven als een griepje? En dat dit zogenaamde griepje nu, als een mega kudde olifanten, alles platwalst en over de hele wereld ellende en dood veroorzaakt? 

Salon sluiten

Ik had al besloten dat ik de salon ga sluiten zodra de scholen moeten sluiten. De salon sluit sowieso zodra het kabinet of RIVM adviseert, al dan niet opdracht geeft, het werk stil te leggen. Maar tot die tijd, als sommige klanten grensoverschrijdend gedrag blijven vertonen en duidelijk laten zien geen respect voor mij en mijn gezondheid te hebben, overweeg ik op eigen initiatief de deur gesloten te houden en alle afspraken te annuleren tot mijn gemoedsrust anders aangeeft

Dat wordt weer een financiële klap. Wéér want wegens ziekte was mijn zaak vorig jaar ook al maandenlang dicht. Salonsluiting is niet alleen vervelend voor mij. Ik benadeel ook mijn schitterde klanten die wél alle richtlijnen van het RIVM en het kabinet volgen. Ook heeft het consequenties voor mijn gezin. Wil jij ‘gezellig’ naast een spuug chagrijnige, tot op het bot geïrriteerde, gefrustreerde en woedende Amata zitten? Geloof me, dat durft bijna niemand.

Twee weken terug:

Ik postte een klein filmpje op mijn social media. Kijkers en ik lachen wat af. Het lijkt net alsof ik de draak steek met COVID-19 en alles eromheen. Maar de waarheid is dat ik duidelijk wilde maken dat de belangrijke hygiënevoorschriften altijd al gehandhaafd werden in mijn salon. 

En hier komt het: de verborgen waarheid is dat ik de aandacht wilde trekken van iedereen die plots hun klanten informeren over nieuwe hygiëneprotocollen. “Vanaf nu worden de handen gewassen vóór de behandeling.” Hoezo vanaf nu?! Hoe deed je dat voorheen dan? Jij viezerd! Ja, heel onaardig dat ik dat hier schrijf maar dat is wat ik dacht. Nou, bijna want aan het schuingedrukte woord te zien heeft ‘het filter’ het originele woord veranderd naar viezerd. Gelukkig maar want anders had ik pas écht mensen afgezeken. En dat is niet aardig om te doen op social media dus het filter doet gelukkig prima zijn werk. In het filmpje lijkt het net alsof ik me nergens zorgen om maak. Maar dat is niet zo. Ik maak me wel degelijk zorgen. 

Vorige week:

Ik had een training in de agenda staan. Wikken en wegen of ik zou gaan. Overleg gehad met diverse mensen in mijn omgeving en collega’s. Maar uiteindelijk zelf de beslissing gemaakt toch te gaan. Ik ging ervan uit dat mijn collega-cursisten en de trainer niet verkouden of zwak, ziek of misselijk naar de training zouden gaan. Tijdens de training bleek dat, zover ik kon zien, dit inderdaad het geval was. We hebben tijdens de training meerdere malen onze handen gewassen en de ballen uit onze broek gedesinfecteerd. Vanaf mijn onderarmen tot aan al mijn hyponichia was ik er rauw van. Het was een hele gezellige dag. Wat hebben we gelachen. De waarheid achter mijn glimlach, ik was doodsbang. Ik had misschien nooit moeten gaan…

Vind wat je vindt, denk wat je denkt. Schreeuw en lach maar dat ik één van de hysterische paniekzaaiers ben. Het interesseert me geen ene zak. Ik ben bang en ik maak me zorgen. Één ding is zeker, niets is zeker. Maar wat ik wel zeker weet is dat het doodvermoeiend is om jezelf gezond te houden. Waarom te licht erover denken en onheil opzoeken? Ik kap ermee. 

Ik had ontzettend veel moeite om een nieuwe column te schrijven. Wat ik geschreven had werd na ‘controle’ stevig bekritiseerd door mijn achterban. Bij nader inzien hadden ze gelijk. Ik moest herschrijven en corrigeren. En dat kostte me ontiegelijk veel moeite en ik kwam er niet meer uit. En dat komt grotendeels omdát ik me zo probeer in te houden. Schrijven vanuit emotie kan gevaarlijk zijn. Al is dat voor mij heel duidelijk wel het antwoord. De ruim 800 woorden die hierboven geschreven staan kostte me nog geen 14 minuten van deze glorieuze zaterdagavond. Jeetje, Amata was al die negativiteit nou nodig? Ik heb gezegd zoals het voor mij is. Maar jemig de pemig wat ben ik blij dat ik de anti-scheld en vieze-woorden filter eroverheen gehaald heb. Want ja, dat was nodig. 

Lieve collega’s, alsjeblieft stay healthy & safe.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.

1 Comment

  • Bert schreef:

    Je bent duidelijk in je mening, waar ik wel van hou.
    Menigeen zal je vast een irritatiebron vinden, maar ook dat voel je na tijd niet meer. Ik denk zelfs dat jij die tijd al ver voorbij bent.
    Je hebt helemaal gelijk in je wat je schrijft in je column. Klanten, eigenlijk mensen, lezen niet, maar komen puur voir de nagels en gelukkig komen velen ook voor het stukje kwantiteit, gezelligheid, jou oren en schouders etc. Klanten moet je koesteren tot een bepaalde grens. Het zijn soms net kinderen die niet luisteren en/of lezen, je moet ze soms zelfs opvoeden..

    Amata, ondanks we collega’s in het vak zijn, kennen we elkaar niet.

    Maar denk dat we elkaar wel begrijpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *