Het adviseren van de juiste nagellak kleur

nagellak kleur

Als nagelstylist krijg je ontzettend veel verschillende klanten over de vloer. Maar welke nagellak/gellak kleur past nou bij welke klant? Hoe kan je de juiste kleur adviseren? Regien Strategier heeft een opleidingsinstituut voor kleur- en stijlconsulenten en legt uit waar je rekening mee moet houden. ‘Nagelstylisten zijn altijd met kleur bezig, maar stiekem weten veel nagelstylisten niet veel over het adviseren van de juiste kleuren’, legt Regien uit.

Naast haar eigen opleidingsinstituut is Regien, samen met haar dochter, eigenaresse van het make-up merk Skin Color Cosmetics. Zij verkopen niet alleen producten, maar hebben een concept opgezet om de huidskleur van iemand te analyseren. Dit doen zij op basis van boven- en ondertonen. ‘Wanneer je als nagelstylist een kleur adviseert voor de handen, zit daar niet veel verschil in. De kleuren moeten matchen met een persoon en de huidskleur.’

Kenmerken nagellak kleur

Volgens Regien is het daarbij belangrijk om eerst naar de hele klant te kijken. ‘Is het iemand die warme kleuren draagt? Als iemand altijd dat type kleding draagt, kan je daar iets uit afleiden.’ Maar als je geen kennis hebt van deze manier van analyseren, kan dat best lastig zijn. ‘Je kan ook kijken naar gezichtskenmerken. Zie je bijvoorbeeld sproetjes of zie je roze in de huid? Dan kan je bepalen of iemand warm of koel is.’

Lees ook:

Ook de persoonlijkheid van iemand speelt een rol bij de kleurkeuze. ‘Is iemand een pittig type? Dan ga je al snel voor fellere kleuren.’ Wanneer kies je dan niet voor een felle kleur? ‘Als iemand heel zacht en licht is, kun je daar beter niet voor kiezen.’ Transparant kan volgens Regien altijd. ‘Het is misschien saai, maar het kan altijd. Het ziet er goed verzorgd uit.’ 

Opletten 

Met welke tinten moet je opletten? ‘Ik zou terughoudend zijn met neon-kleuren. Dit moet echt bij iemand passen. Het is heel opvallend.’ Ook qua nail-art heb je vaak te maken met een bepaalde stijl. ‘Je kan de persoonlijkheid van iemand terugvertalen in de vormgeving van je nagels: denk aan abstracte types, zachtere types en stoere types.’

Kort gezegd moet je de klant dus goed scannen bij binnenkomst om de juiste kleuren en eventuele nail-art te adviseren. ‘Als je echt meer weet over kleuranalyses, kan het een meerwaarde zijn in je salon. Klanten vinden het leuk om een goed advies te krijgen.’ En wat doe je dan met een klant die een kleur kiest die niet goed bij haar past? ‘Bied een alternatief aan. Houd de kleur bij de hand van de klant en laat zien dat het beter staat.’ 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *