Negen tips om onzekerheid de baas te blijven

Onzekerheid tips

Ben jij vaak onzeker over je werk? Of durf je geen goede prijs te vragen? Veel nagelstylisten vinden het moeilijk om met deze gevoelens om te gaan. Als nagelstylist stel je onmogelijke doelen, zoals het streven naar perfectie. De tegenslagen in het werk kunnen je even uit het veld slaan. Hoe kan je onzekerheid de baas blijven? Kirsten de Kok is psycholoog en hulpverlener bij MIND Korrelatie en geeft een aantal tips tegen onzekerheid.

Tips tegen onzekerheid 

Het belangrijkste onderdeel is de manier waarop je met het gevoel van onzekerheid omgaat. ‘Het is echt een mindset. Je moet leren omgaan met dat gevoel.’ Onderstaande tips helpen je hierbij. ‘Maar het kost tijd om deze vaardigheden te ontwikkelen. Je moet ermee oefenen en het lukt niet altijd meteen.’ 

Lees ook:

1. Leer omgaan met onzekerheid 

 ‘Iedereen is op zoek naar zekerheid en wil niets fout doen. Leer omgaan met het gevoel van onzekerheid. Verwacht het onverwachte en erken dat de onzekerheid er is.’ Hiermee neem je het gevoel niet weg, maar je leert dat het ‘oké’ is als het gevoel er is. ‘Vraag je af waar het vandaan komt, maar geef jezelf niet op je donder.’

2. Succeservaringen

Wanneer je veel last hebt van onzekerheid, is het goed om zogenaamde ‘succeservaringen’ te beleven. ‘Bedenk wat er wel goed gaat. Stel eventueel je doelen bij om de kans op succes te verhogen.’ Ga voor realistische doelen en ga niet over je eigen grenzen heen. Wanneer je succes ervaart en je doelen haalt, zal je zekerder worden van jezelf. Op die manier haal je de druk van de ketel. 

3. Perfectie

Perfectionisme is een eigenschap die onzekerheid in de hand werkt. Veel nagelstylisten streven naar perfectie. ‘Je ervaart daardoor een grote prestatiedruk. Hoe groter die druk, hoe groter de kans op overspannenheid of zelfs een burn-out.’ In plaats daarvan is het goed om doelen te stellen die haalbaar zijn. ‘Onhaalbare doelen zoals perfectie ga je niet behalen. Daardoor heb je wellicht een ‘faalervaring’ en voor veel mensen is het lastig om daarmee om te gaan.’ 

4. Piekerkwartier

Heb je naast de onzekerheid ook last van piekeren? ‘Als je er echt veel last van hebt, kan je iedere dag een wekker zetten. Wanneer de wekker gaat, mag je even lekker piekeren. Plan na het kwartier direct iets ter afleiding. Ervaar je buiten het kwartier toch piekergedachten? Schrijf het even op en pieker erover in het piekerkwartier.’ Op die manier leer je het piekeren in te perken. ‘Het mag er zijn, maar het moet niet de overhand krijgen.’

5. Piekerelastiek

Een variant op bovenstaande oefening is het piekerelastiek. ‘Iedere keer wanneer je gedachten afdwalen, trek je aan het elastiek.’ Op die manier wordt je je bewuster van je piekergedachten en kan je er beter mee leren omgaan. Het elastiek doe je bijvoorbeeld om je pols. Je kan deze methode ook combineren met het piekerkwartier.

6. Afleiding

Afleiding helpt als je vastzit in een cirkel van negatieve gevoelens. Ook bij onzekerheid kan afleiding je goed helpen. Let bijvoorbeeld op je ademhaling of bepaalde muziek. ‘Zeker wanneer je onzekerheid opmerkt tijdens je werk. Het is goed om je dan te focussen op iets. Je gedachten dwalen zo minder af en de onzekerheid kan op de achtergrond verdwijnen.’   

7. Vriendin van jezelf

‘Het is oké dat je soms onzeker bent. Vraag je af wat je tegen een vriendin zou zeggen in deze situatie. We zijn vaak harder voor onszelf dan voor anderen.’ Wanneer klanten terugkomen, kan je er immers op vertrouwen dat ze tevreden zijn. Vraag eventueel naar feedback van je klanten en zie dit niet als kritiek. ‘Zie het als een leermoment en kijk stap voor stap hoe iets beter kan. Het is normaal dat niet altijd iedereen tevreden is.’

8. Complimenten

Sta stil bij de zaken die wel goed gaan en complimenteer jezelf. ‘Maar neem ook complimenten van een ander aan. Het is voor de ander veel leuker als jij een compliment aanneemt. Het is iemands mening en die moet je respecteren.’ Leer dus niet alleen om complimenten aan jezelf te geven, maar neem ook de complimenten van anderen aan. 

9. Stel duidelijke grenzen

‘Wanneer iemand een nagel breekt in jouw vakantie, repareer deze dan niet tegen je principes in. Je maakt van andermans probleem jouw probleem. Wanneer je hier eenmaal mee begint, moet jij jezelf in de toekomst verantwoorden wanneer je geen reparatie in je vakantie kan aanbieden. Heel veel mensen hebben moeite met ‘nee’ zeggen. Het is heel belangrijk om je grenzen aan te geven en om duidelijk te zijn. ‘Nee’ is ook gewoon een antwoord en je hoeft jezelf niet te verantwoorden.’ 

Heb je veel last van jouw onzekerheid en ben je veel aan het piekeren? Heb je bevestiging nodig van anderen en heeft het invloed op de keuzes die je maakt? Onzekerheid kan de overhand krijgen en leiden tot bijvoorbeeld een burn-out. Lees hier wat de signalen zijn en wanneer je professionele hulp in moet schakelen.

Heb jij het idee dat onzekerheid, piekeren, stress en/of sombere gevoelens je dagelijks leven teveel beïnvloeden? Zoek dan (anoniem) hulp bij MIND Korrelatie via www.mindkorrelatie.nl

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *