Hoe ga je om met concurrentie als nagelstylist?

concurrentie nagelstylist

Je bent net begonnen als nagelstylist en merkt hoe ontzettend veel collega’s er in jouw gebied werken. Of misschien heb je al jaren een salon en komen er steeds meer concurrenten bij in de omgeving. Dit kan best wat stress opleveren. Dat is helemaal niet nodig. ‘Je kan elkaar juist versterken’, zegt Martijn Meima, die veel ondernemers coacht met zijn bedrijf Intuïtief Ondernemen. In dit interview legt Martijn uit hoe je als nagelstylist kan omgaan met concurrentie.

Eigenlijk is het vreemd dat nagelstylisten elkaar vaak als concurrenten zien. ‘Concurrentie gaat uit van te kort en van onderling uitwisselbare producten of diensten. Zo werkt het niet en zeker niet in een dienstverlenende branche zoals de nagelbranche’, legt Martijn uit. Een nagelstylist is namelijk niet inwisselbaar voor een andere nagelstylist. ‘Je hebt te maken met een andere stijl en een ander persoon.’ 

Doelgroep

Volgens Martijn is er voor iedere nagelstylist een passende klant en voor iedere klant een passende nagelstylist. ‘En een nieuwe nagelstylist spreekt weer een nieuwe doelgroep aan. Je vergroot op die manier met elkaar de markt.’ Dat klinkt allemaal goed, maar als er een nieuwe nagelstudio bij jou om de hoek opent, zie je dat waarschijnlijk niet als iets positiefs. Misschien ben je bang dat klanten gaan weglopen. 

Lees ook:

Het is belangrijk om in zo’n situatie niet in de stress te schieten. ‘Dan ga je ondernemen vanuit een angst. Je verkrampt eigenlijk en kan daardoor niet de juiste beslissingen maken.’ Stel, er opent een nieuwe salon om de hoek. ‘Uit die angst kan je beslissen om je prijzen te verlagen. Je denkt dat een lagere prijs meer klanten zal trekken.’ Dat kan een probleem zijn. ‘Misschien kan je niet meer genoeg verdienen of associëren klanten je prijs met een slechte kwaliteit.’

Jouw krachten

Hoe kun je hier dan wel op reageren? ‘Neem jouw plek op de markt in. Kijk even in de spiegel en vraag je af waar jouw talenten liggen.’ Je denkt misschien dat je iets doet wat de buurvrouw ook kan. ‘Als je echt goed bent in wat je doet, gaat het vaak vanzelf. Het is daarom goed om simpelweg aan je klanten te vragen waarom ze bij jou in de salon komen.’ Je ontdekt zo waar je krachten liggen. 

Dit hoeft vaak niet eens te gaan om de nagels die je aflevert. ‘Klanten kunnen het fijn vinden als je een luisterend oor biedt en de tijd voor ze neemt. Er zijn ook klanten die het juist fijn vinden als ze zo snel mogelijk weer de deur uit zijn. Die klant komt bijvoorbeeld niet bij dezelfde nagelstylist.’ Op die manier zie je dus dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Daarmee kan jij je als nagelstylist onderscheiden van de concurrentie en het naar iets positiefs omzetten. 

‘Stop met perfectionistisch zijn’

Een ander veelvoorkomend probleem is het perfectionisme dat veel nagelstylisten ervaren. Dit kan je werk beter maken, maar je maakt het jezelf ook moeilijk wanneer je heel perfectionistisch bent. Dit brengt namelijk vaak onzekerheid met zich mee. ‘Stop met perfectionistisch zijn’, is het advies van Martijn. Je denkt op die manier sneller dat je niet goed genoeg bent als er een ‘concurrent’ bij komt. 

Ga bij jezelf na waarom je in dit vak bent begonnen. ‘Wat is je specialisme en op welke manier maak jij deze wereld mooier? Waarom doe je wat je doet? Misschien omdat je vrouwen zekerder wil laten voelen of vrouwen weer vrouw wil laten voelen.’ Het runnen van een succesvolle salon vraagt dus om een stukje zelfreflectie. ‘Op die manier leer je niet vanuit paniek te reageren, maar met de nodige rust.’ 

Groeien met jouw nagelstudio

Dit alles zal bijdragen aan meer zelfvertrouwen. ‘Dat zorgt ervoor dat je vrijer na kan denken over hoe jij je kan onderscheiden. Je kan gaan groeien als mens en als bedrijf.’ Door de concurrentie niet te zien als iets gevaarlijks, kan je elkaar versterken. ‘Bijvoorbeeld door klanten van elkaar over te nemen in vakanties. Ook door elkaar aan te vullen. De één in misschien meer gespecialiseerd in nagelziektes. Op die manier kan je samen bedenken hoe je het beste aan die klant kan bieden en klanten naar elkaar doorverwijzen.’ 

Bovendien moet je bij jezelf nagaan dat concurrentie iets goeds is. ‘Het feit dat er concurrentie is, houdt in dat de wereld weet dat je je nagels kan laten doen. De eerste nagelstudio moest echt een verhaal vertellen. Dat terwijl er nu al een markt is voor wat je doet.’ 

E-book ondernemen 

Wil je meer weten over ondernemerschap? Martijn Meima heeft een E-book geschreven over zijn methode. Je kan het E-book ondernemen hier downloaden

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *