Tijd om je prijzen aan te passen?

nagelstylist prijs verhogen

Businesscoach Vicky Vermeieren helpt beauty- en lifestyle ondernemers bij hun marketing en verkoop. Ze schreef onder meer het boek ‘Succesvol Salon‘ en wordt regelmatig gevraagd als gastspreker. In deze blog deelt Vicky tips over de kostprijsberekening en het aanpassen van prijzen. 

Als coach mag ik regelmatig op bezoek bij nagelstudio’s. Meestal is er aan klanten geen gebrek maar is er wel een ander probleem: de financiën. De agenda staat gevuld met voldoende afspraken maar toch hebben ze het gevoel er niets aan over te houden.

Lees ook:

Prijzen laten afhangen van die van je collega’s?

Wanneer ik de saloneigenaar dan bevraag over hoe ze de prijzen bepaald hebben. Dan is het antwoord: “Ik keek bij collega’s in de buurt”. Geen goed idee. Je weet immers niet wat hun kosten zijn en of die van jou in dezelfde lijn liggen. Misschien hebben zij helemaal geen huur te betalen of werken ze met goedkopere producten dan jij. Wanneer jij dan dezelfde prijs vraagt, kom je al snel in de problemen.

Tijd dus voor een goede kostprijsberekening.

Door het uitvoeren van zo een berekening weet je exact wat je kosten zijn per klant en weet je dus ook hoeveel winst je maakt. Je maakt een opsomming van al je vaste kosten per jaar (denk daarbij aan huur, elektriciteit, water, marketing, opleidingen etc…) en je deelt die door je aantal werkuren per jaar. Op die manier weet je wat je vaste kosten per gewerkt uur zijn.
Daarna kan je per dienst bekijken hoe lang je erover doet en je telt daarbij nog je productkost op. Zo heb je een zicht op je hele kostenplaatje.

Vergeet daarna niet om er nog winst en de btw aan toe te voegen.

Ik kan die prijs niet vragen want… (Ik ben pas begonnen, net afgestudeerd, werk slechts in bijberoep…)

Van deze overtuiging krijg ik het warm en koud tegelijk. Waarom zou je minder geld vragen wanneer het resultaat goed is? Als je morgen naar een pas geopende supermarkt gaat dan is daar toch ook niet alles aan de helft van de prijs?  Als je iets wil opbouwen dan vraag je best direct de juiste prijs voor je diensten. Anders kom je op een punt waarbij je plots je prijzen moet verhogen met €5 omdat anders je zaak niet meer rendabel is. Stap een is een goede kostprijsberekening maken en de prijs vragen wat je moet vragen.

Succes,
Vicky

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *